Lähetä oma kirjoituksesi sähköpostitse toimittajat@ylasatakunta.fi. Kirjoita napakasti.
Pirkanmaan ely-keskus ilmoittaa (YS 10.6.2025), ettei sillä ole koordinoivaa roolia tuulivoimaloiden sijoittelun osalta. Silti Vermassalon tuulipuiston yva-menettelyn perustellussa päätelmässä todetaan, että hanke on toteuttamiskelvoton valtatie 23:n eteläpuolelle sijoitetulta osin. Mistä tämä, jos ei ole roolia?
Usean kunnan alueelle sijoittuvissa toiminnoissa, ympäristövaikutuksiltaan laajoissa hankkeissa tai esimerkiksi vesilupaa edellyttävissä hankkeissa toimivaltainen lupaviranomainen on aluehallintovirasto. Ei avi seuraa kuntien toimintaa vaan ely. Ely-keskuksella on korostettu velvollisuus pyytää avilta tarvittaessa virka-apua ympäristöluvan vaatimiseksi ja hankkeiden keskeyttämiseksi, kunnes lupaprosessi on valmis.
Hämeenkyrössä läjitettiin pellolle ilman ympäristölupaa 35 000 kuutiometriä maamassoja, jotka aiheuttivat tulvimista, veden samentumista ja maisemallista haittaa. Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto päätti olla myöntämättä ympäristölupaa. Avi ei voinut ottaa kantaa siihen, mitä maamassoille tapahtuu päätöksen jälkeen, vaan valvontavastuu on ely-keskuksella.
Vertailun vuoksi: yhden suuren tuulivoimalan perustuksiin kuluu lähes tuhat kuutiometriä betonia. Maansiirron tarve on kymmenkertainen betonimäärään nähden. Eteläisen Suomenselän alueelle on suunnitteilla 235 uutta tuulivoimalaa. Maamassojen kokonaismäärä nousee valtavaksi.
Avi näperteli Hämeenkyrön tapauksessa 35 000 kuution maamassojen kanssa, kun samanaikaisesti 68 kertaa suuremmat tuulivoimahankkeet etenevät ilman lupavalvontaa.
Tuulivoimaloiden hankekehittäjät pyrkivät välttämään valtioneuvoston myöntämää lunastuslupaa ja tekevät sopimuksia maanomistajien kanssa siirtolinjoista: onko tämä kunnan itsehallintoa, johon ei voi puuttua?
Yhteisen, koko eteläisen Suomenselän alueen tuulivoimahankkeita palvelevan 400 kV:n sähkönsiirtolinjaston rakentaminen maakuntarajaa pitkin ja kaikkien hankkeiden velvoittaminen kytkeytymään tähän maakaapeleilla minimoisi päällekkäisen infrastruktuurin ja siitä aiheutuvat ympäristöhaitat: elyn toimialaa.
Perusteltujen päätelmien päivittäminen osayleiskaavoihin perustuvissa lupamenettelyvaiheissa on auttamattoman myöhässä. Kun alueella on jatkuvasti käynnissä uusia yva-prosesseja ja hankkeita tulee vireille, aiemmin annetut yksittäiset perustellut päätelmät vanhentuvat käsiin. Perusteltu päätelmä ei edes sido lupaviranomaista, kunnan toimielintä.
Yva-vaikutusten arvioinnin on ulotuttava 30 kilometrin säteelle. Esimerkiksi Kurikan Jalasjärvelle kaavaillun Ruohoisenmäen 10 turbiinin yva:ssa on otettava huomioon Vermassalon vaikutukset. Kenellä on vastuu? Etelä-Pohjanmaan ely-keskuksella?
Lupa- ja valvontaviraston, joka yhdistää ely-keskusten ja aluehallintovirastojen tehtäviä vuodesta 2026 alkaen, perustaminen on välttämätön uudistus. Tämä virasto olisi pitänyt olla jo eilen, mutta hyvä että edes huomenna. Uusi viranomainen ei voi piiloutua vanhojen pykälien taakse, sen on kyettävä käsittelemään laajoja kokonaisuuksia. Käsittelyruuhkia on odotettavissa.
Enää ei voi sanoa kuten Pirkanmaan ely: ”Ei kuulu meille.”
Jaakko Rytilä
Kirjoittaja on oikeustieteen maisteri sekä kansalaisliike Suomenselän Savupirtin puuhamies.
Ylä-Satakunnan alueen tapahtumia ja menovinkkejä
Parkanontie 45, 39700 Parkano
Y-tunnus 0214255-5
Puhelin: 029 1706 680
asiakaspalvelu@ylasatakunta.fi
toimittajat@ylasatakunta.fi
etunimi.sukunimi@ylasatakunta.fi
Sivustomme käyttää evästeitä.