Lähetä oma kirjoituksesi sähköpostitse toimittajat@ylasatakunta.fi. Kirjoita napakasti.
Pori–Parkano–Haapamäki-rata (PPH) on ja pysyy ikuisuusprojektina ilman yhteistyötä tavara- ja henkilöliikenteessä Jyväskylä–Haapajärvi radan kuntien ja kaupunkien kanssa. Tältä radalta on Suomen rautatiekartan perusteella lyhin kuljetusreitti Porin satamaan. Radan varrella on teollisuutta, jonka tuotteet soveltuvat rautatiekuljetukseen.
Mikäli Parkanon kaupunki haluaa saada sijoituksensa rautatieasemaan kannattamaan, olisi hyvä ottaa huomioon yhteistyö Jyväskylän kautta pohjoiseen. Aluejunaliikenteen kalustoon perustuen olisi mahdollista modernisoida nykyinen kiskobussikalusto, jolloin siitä tulee toimiva osa valtakunnallista henkilöjunaliikennettä.
Pori–Parkano–Haapamäki–Jyväskylä–Haapajärvi–Ylivieska-ratakokonaisuus mahdollistaisi etelä–pohjoinen-suunnassa VR:n nykyisen kaukojunaliikenteen täydentämisen aluejunakalustolla. Samalla aluejunakalustolla on mahdollista saada poikittainen henkilöjunaliikenne toimimaan aina Joensuuhun, Ilomantsiin, Savonlinnaan ja Kouvolaan saakka.
Parkanosta tulisi Ylä-Pirkanmaan henkilöjunaliikenteen risteysasema. Porin ja Pomarkun kannalta pohjoinen reittivaihtoehto säästäisi kierrolta Tampereen kautta ja loisi Kankaanpään seudun ja Ylä-Pirkanmaan kannalta junayhteyksiä pohjoiseen ja etelään. Tämä vaatii myös Parkanon aseman kehittämistä.
Rahoitus tarvittavaan yli miljardiluokan rataremppaan on järjestävissä, jos viimeistään 2027 hallitus hankkii EU:lta 50 prosentin Military Mobility -rahoituksen. Jäljelle jäävä kansallinen osuus voidaan sisällyttää 1,5 prosentin BKT-osuuteen puolustusta tukevia menoja, kun puolustusmenot kokonaisuudessaan nostetaan Natossa sovittuun 5 prosenttiin bruttokansantuotteesta.
Perusteluna on Suomen muuttunut geopoliittinen tilanne yhdistyneenä uhkaan Venäjän hyökkäyksestä Suomeen ja Baltiaan. Siinä tilanteessa huoltotiemme eteläisen Itämeren yli siirtyisi Pohjanlahden puolelle. Silloin tarvitsemme Pori–Kokemäki–Tampere-radan rinnalle Pori–Parkano–Haapamäki-radan, mukaan lukien sen jatkot idässä aina Parikkalaan, Kuopioon, Joensuuhun ja Ilomantsiin saakka.
Logistiikkavirtojemme kääntyessä länsi–itä-suuntaisille radoille tarvitsemme Haapajärvi–Jyväskylä-radan varmistamaan näiden ratojen välissä, etteivät materiaalivirrat jumitu ja houkuttele Venäjää iskemään kalliilla ohjuksilla. Niitä sen ei kannattane uhrata ratainfran tuhoamiseen, koska se voi toivoa hyödyntävänsä rautateitä.
Investointi aluejunaliikenteeseen kompensoituisi kasvaneina kaukojunaliikenteen matkustajamäärinä ja lipputuloina, mutta myös tieverkon ylläpitoon tarvittavan rahoituksen sekä liikenteen päästöjen vähentymisenä. Niiden vähentämisen vaikeus ja maankäytön päästöt ovat tuomassa Suomelle mahdollisesti jopa miljardin euron ”päästömätkyn” EU:lta.
Olen esittänyt mallia paikallis-, maakunta- ja valtakunnallisella tasolla. Halutaanko tämä toteuttaa, riippuu esimerkiksi teistä, arvoisat Ylä-Satakunta-lehden lukijat.
Hannu Paaso
FM
Ylä-Satakunnan alueen tapahtumia ja menovinkkejä
Parkanontie 45, 39700 Parkano
Y-tunnus 0214255-5
Puhelin: 029 1706 680
asiakaspalvelu@ylasatakunta.fi
toimittajat@ylasatakunta.fi
etunimi.sukunimi@ylasatakunta.fi
Sivustomme käyttää evästeitä.