Ylä-Satakunnan kokonaistavoittavuus on kasvanut. Painetun lehden rinnalla verkko tuo jo liki puolet tavoittavuudesta.
Jukka Huikko
Paikallislehti Ylä-Satakunnan kokonaistavoittavuus on kasvanut merkittävästi. Suuntaus käy ilmi Kansallisen Mediatutkimuksen tuoreista tuloksista.
Vuoden 2025 tutkimuksen kokonaistavoittavuudeksi mitattiin 13 400 lukijaa viikossa. Kasvua edelliseen tutkimukseen nähden on peräti 16,5 prosenttia.
Median käyttötapojen muutos näkyy myös Ylä-Satakunnan tuloksissa. Ylasatakunta.fi-verkkopalvelu tuo käytännössä puolet tavoittavuudesta.
Tämän vuoden tuloksissa sekä pelkkää painettua lehteä lukevien että pelkkää digitaalista kanavaa käyttävien lukijoiden osuus nousi hieman, ja yhdistelmäkäyttäjien osuus putosi.
Pienille lehdille otoksen koosta johtuen vuotuiset heittelyt ovat tyypillisiä. Tutkimuksen teettäjä on reagoinut tähän muun muassa siten, että pienemmille lehdille keskiarvoja lasketaan pidemmän aikavälin datasta.
Pidemmällä aikavälillä selkeä suuntaus on, että verkon merkitys julkaisukanavana kasvaa. KMT:n tutkimustulos on nyt samansuuntainen kuin mitä Ylasatakunta.fi-verkkopalvelun analytiikka kertoo. Esimerkiksi vuonna 2024 Ylasatakunta.fi-verkkopalvelun liikenne lisääntyi noin neljäsosalla vuoteen 2023 nähden (YS 16.2.2025).
Ylä-Satakunnan kokonaistavoittavuus on uuden Kansallisen Mediatutkimuksen mukaan 13400 lukijaa viikossa. Jo aiemmin tänä vuonna uutisoitiin, että Ylasatakunta.fi:n verkkoliikenne kasvoi vuoden 2024 aikana noin neljäsosalla.
Ylä-Satakunnan kokonaistavoittavuuden mielenkiintoinen yksityiskohta on, että lukema on suurempi kuin ydinlevikkialueen väkiluku, 10 500 asukasta.
– Se että sisältöä leviää aiempaa enemmän oman alueen ulkopuolelle on yleinen ilmiö, joka on voimistunut viimeisen parin vuoden aikana. Etenkin toki konserneihin kuuluvilla lehdillä, joissa linkitetään eri lehtien sisältöjä. Mutta myös erilaiset uutiskoostepalvelut ynnä muut lisäävät sitä, että uutiset löytävät isompaa yleisöä alueen ulkopuolella, avaa tutkimuksen tilaajana toimivan Media Metrics Finland Oy:n tutkimusjohtaja Miikka Merikoski.
Merikoski kiinnittää huomion siihen, että Ylä-Satakunnan painetun lehden tavoittavuus on kasvanut nyt ja myös vuosi sitten. Digipuolella isoja nousuja tekivät myös muut lehdet. Hän arvioi, että digipuolella lehteä seuraavat esimerkiksi alueelta pois muuttaneet.
– Useat uutiset tutkimusaikana herättivät maakunnallista ja valtakunnallista huomiota, esimerkiksi energiayhtiö Leppäkosken tapahtumien seuranta, taustoittaa Ylä-Satakunnan päätoimittaja ja lehteä kustantavan Ylä-Satakunnan Sanomalehti Oy:n toimitusjohtaja Jukka Huikko.
Energiayhtiö Leppäkoskea koskenut uutisointi on esimerkki aiheesta, joka noteerattiin laajasti muissakin tiedotusvälineissä. Arkistokuva yhtiökokouksesta.
Jukka Huikko
KMT kertoo lehdille paljon muutakin kuin pelkät tavoittavuuslukemat. Tuloksista käy ilmi esimerkiksi se, että lehden tavoittama ydinyleisö edustaa kotitalouksista heitä, jotka tekevät ostopäätöksiä. Tulokset kertovat myös lukijoiden kiinnostuksen kohteista ja median käyttötavoista.
– KMT osaltaan vahvistaa käsitystä, että Ylä-Satakunta on levikkialueellaan ylivoimaisesti laajimmin tavoittava media. Tämä on tärkeä tieto viestittäväksi sidosryhmille. Esimerkiksi sosiaalisen median merkitystä yliarvioidaan, kun kyse on aidosta tavoittavuudesta, Huikko alleviivaa.
Jussi Rantala
Kansallinen Mediatutkimus 2025
Ylä-Satakunnan yhdistetty kokonaistavoittavuus 13 400 (+16,5%%) lukijaa viikossa. Painettu lehti tavoitti keskimäärin 8 800 lukijaa viikossa ja verkko 7 900 lukijaa viikossa.
Vain painettua lehteä luki 41 prosenttia (+2 %-yks.) tavoitetuista, vain verkkopalvelua 34 prosenttia (+2 %-yks.) ja molempia kanavia 25 prosenttia (-4 %-yks.).
Tutkimuksen tilaaja on Media Metrics Finland Oy, ja sen toteuttaa Kantar Media Finland Oy.
Kansallisessa Mediatutkimuksessa oli mukana 127 sanomalehteä, joista 91 on paikallislehtiä. Kaupunkilehtiä on mukana 38 nimikettä.
Vuosittain yli 23 000 suomalaista (15 vuotta täyttäneet, äidinkielenään suomi tai ruotsi) vastaa kyselyyn. Tiedonkeruu tapahtuu ympäri vuoden, ja tulokset julkaistaan kerran vuodessa syksyllä.
Raportoi painetun lehden lukijamäärän, verkon kanavien tavoittavuuden sekä yhdistetyn kokonaistavoittavuuden.
KMT:n avulla voidaan arvioida, kuinka suuri osa suomalaisista tavoitetaan eri medioiden kautta. Esimerkiksi vuonna 2025 tutkimuksessa mukana olleet sanomalehdet tavoittavat suomalaisista 15 vuotta täyttäneistä 95 prosenttia. Tämä tarkoittaa 4,1 miljoonaa ihmistä.
Ylä-Satakunnan alueen tapahtumia ja menovinkkejä
Parkanontie 45, 39700 Parkano
Y-tunnus 0214255-5
Puhelin: 029 1706 680
asiakaspalvelu@ylasatakunta.fi
toimittajat@ylasatakunta.fi
etunimi.sukunimi@ylasatakunta.fi
Sivustomme käyttää evästeitä.