Lähetä oma kirjoituksesi sähköpostitse toimittajat@ylasatakunta.fi. Kirjoita napakasti.
Johtava rehtori on lähettänyt lukuvuoden päättyessä 7.–9. luokkien huoltajille Wilman kautta viestin, jossa kiittää kuluneesta lukuvuodesta ja yhteistyöstä kotien kanssa. Viestissä kerrottiin erilaisista tapahtumista, retkistä ja teemapäivistä sekä eri tahojen kanssa tehdystä yhteistyöstä.
Kiusaamiseen liittyvä maininta koski aiemmin keväällä huoltajille lähetettyä viestiä, jossa kerrottiin kiusaamisepäilystä, joka koski useampia vuosiluokkia. Tuolloin rehtori kuvasi tilanteen ja kertoi, miten sitä lähdetään selvittämään. Nyt lukuvuoden päättyessä lähetetyssä viestissä tarkoitettiin tämän kyseisen prosessin selvittelyä ja kiitettiin koteja yhteistyöstä asiassa: asia otettiin vakavasti ja ryhtiliike tapahtui. Selvitystyötä tehtiin mittavasti.
Koulun opiskeluhuoltosuunnitelmassa on kiusaamiseen puutumisen malli, jossa kuvataan koulussa toteutettava kiusaamisen ennaltaehkäisevä työ ja toiminta tilanteissa, joissa kiusaamista epäillään tai havaitaan. Koulun velvollisuus on selvittää tietoon tulleet kiusaamisepäilyt ja olla niistä myös huoltajiin yhteydessä. Oli kyseessä kiusaamistapaus tai muu selvittely, asiaa ratkoo luokanvalvojan tai opettajan kanssa asian ympärille koottu tiimi tai työpari.
Pohjana toiminnassa on koulun kiusaamisen vastainen suunnitelma ja Opetushallituksen ohjeistus. Asiaan liittyvästä viestinnästä vastaa ensisijassa lapsen asioita kodin ja koulun välillä hoitava opettaja/luokanvalvoja. Tapaukset ovat erilaisia, eikä aina ole mahdollista löytää ratkaisua kiusaamistapaukseen, jolloin yhteistyöhön voidaan pyytää mukaan koulun ulkopuolisia tahoja, kuten koulupoliisia tai sosiaalitoimea.
Kiusaamista on käsitelty luokissa muun muassa järjestämällä toiminnallisia työpajoja sekä kysely kiusaamisesta ja siihen puuttumisesta. Kiusaamista ehkäistään myös yhteisöllisyyden vahvistamisella: ryhmäytymisillä, teema- ja toimintapäivillä, retkillä sekä kannustamalla vuorovaikutukseen. Myös koulunuorisotyöntekijä on päivittäin koululla oppilaiden keskuudessa.
Oppilaitoskohtainen opiskeluhuoltoryhmä tavoitteellisesti suunnittelee, koordinoi ja arvioi opiskeluhuollon toimintaa ja asettaa lukuvuodelle tavoitteita muun muassa kouluterveyskyselyn, oman koulukyselymme ja TEAviisarin tuloksista. Ryhmän asettamat tavoitteet liittyvät esimerkiksi oppilaiden terveyteen ja hyvinvointiin, poissaoloihin, kouluruokailuun ja kiusaamiseen. Näitä tavoitteita toteuttaa koko kouluyhteisö, ja toiminnassa pääpaino on ennaltaehkäisyssä.
Emme voi ottaa kantaa yksittäiseen tapaukseen. Jokaisella koulussa olevalla oppilaalla, opettajilla ja muilla aikuisilla on yhtä tärkeä rooli, ja jokaiselta odotetaan asiallista ja muut huomioivaa käytöstä. Myös kodeissa on hyvä keskustella lasten ja nuorten kanssa toiset huomioivasta käytöksestä. Koulu ei ole erillään muusta yhteiskunnasta, eikä koulussa hyväksytä sellaista käytöstä, mitä ei hyväksyttäisi muuallakaan, esimerkiksi työpaikoilla.
Niin sanottua henkistä kiusaamista voi olla vaikea havaita, joten on erittäin tärkeää, että kiusaamisesta kerrotaan aikuisille – tätä varten on lukuvuoden aikana lisätty ilmoituskanavia. Yhteistyö perheiden ja oppilashuollon kanssa kiusaamisepäilyjen selvittämiseksi on olennaista. Aikuisten antama rakentava esimerkki konfliktien selvittämisessä on tärkeää myös koulussa tapahtuvan selvittelyn onnistumiseksi.
Jenni Annala
johtava rehtori
Kimmo Vesanto
rehtori
Ville Paldanius
sivistysjohtaja
Ylä-Satakunnan alueen tapahtumia ja menovinkkejä
Parkanontie 45, 39700 Parkano
Y-tunnus 0214255-5
Puhelin: 029 1706 680
asiakaspalvelu@ylasatakunta.fi
toimittajat@ylasatakunta.fi
etunimi.sukunimi@ylasatakunta.fi
Sivustomme käyttää evästeitä.