Lähetä oma kirjoituksesi sähköpostitse toimittajat@ylasatakunta.fi. Kirjoita napakasti.
Koulun päättäjäispäivänä Wilma-viestin sisällössä Kaarnan koulukampuksen johtava rehtori Jenni Annala kirjoittaa seuraavaa: "Lukuvuoden aikana käsittelimme myös ikävämpiä asioita, kuten kiusaamisten selvittelyä. On hyvä todeta, että kiusaaminen loppui lähetettyyn viestiin, eikä muita toimia tarvittu. Tähän liittyvästä yhteistyöstä kiitän koteja; asia otettiin vakavasti ja ryhtiliike tapahtui. Selvitystyötä tehtiin mittavasti, eikä aivan kaikkien osalta löydetty selvää ratkaisua osallisuuteen liittyen."
Viestin lukeminen tuntui varsin absurdilta kiusatun lapsen äitinä. Lapsen, joka joutui lopulta vaihtamaan talvilomalla koulua vuosia jatkuneen koulukiusaamisen vuoksi.
Kyllä, kuluneena lukuvuonna, tänä samana ajankohtana, josta rehtori Annala kertoo kiusaamisesta kuin se olisi ollut vallan yksittäinen, selvitetty tapaus, joka on nyt hoidettu pois päiväjärjestyksestä. En tunnista kyseisestä kirjoituksesta lapseni tapausta, enkä niitä muita, joista olen kuullut vanhemmilta.
Oman lapseni kohdalla kiusaaminen alkoi kolmannella luokalla ja vasta ylä-asteella selvisi, että kiusaajien vanhempiin ei oltu koskaan missään yhteydessä. Tapauksia selviteltiin ainoastaan luokan kesken, hyvin tehottomasti.
Tämä vain yllytti kiusaajia, ja joukko laajeni luokan ulkopuolisiin. Lopulta mukana oli niin paljon oppilaita eri luokilta. Suurin osa sellaisia, joita lapsi ei edes tuntenut.
Kiusaamistilanteista kyllä kehotettiin kertomaan aikuisille: Kerrot kiusaajan nimen, luokan, mitä tapahtui ja missä.
Tämä oli varsin mahdotonta jo siksi, ettei lapseni suurinta osaa tuntenut, ja toisekseen tilanteiden luonne oli sellainen, etteivät ne yksittäisinä tapauksina olleet millään tavoin selkeitä ilmoittaa. Onko todellakin kaikki vastuu sysätty kiusatulle, jonka täytyy kyetä sanoittamaan joka ikinen tapaus, jotta ne kuullaan ja nähdään tilanteen vaatimalla tavalla? Tähän lapseni ei enää kyennyt. Ei jaksanut kaiken selviämisen keskellä raportoida ja selvittää kiusaajiensa tietoja.
Kiusaaminen oli aina henkistä, mikä myös nähtävästi oikeutti vähättelemään asiaa. Arvet mielessä eivät näy, niitä on vaikeampi todistaa.
Opettaja ala-asteelta kehotti taannoin meitä vanhempia opastamaan lastamme "olemaan vähemmän erilainen" niin ei kiusattaisi. Nykypäivän hyväksyntäyhteiskunnalla ja Parkanon mallin koulunkäynnillä ei ole siis mitään yhteistä. Ei edes sen vertaa, että ei sen kummemmin erikoinen kuin taiteellinen ja itsekseen viihtyvä lapsi olisi oikeutettu saamaan koulurauhan. Hän itse ei häirinnyt ketään, ei pyrkinyt provosoimaan tai ärsyttämään. Hänen omin sanoin: "En edes olisi halunnut heistä ystäviä, vaan edes yhden päivän niin, että saisi olla rauhassa eikä kukaan kiusaisi."
Nyt esimerkkinä on uuden koulun toimintamallit, joissa jo lähtökohdat ehkäisevät kiusaamisen mahdollisuutta. Lapseni on ymmärtänyt vasta näiden myötä kunnolla kuinka kokonaisvaltaista kiusaaminen Kaarnassa oli. Ymmärtänyt myös monia sellaisia tilanteita epänormaaleiksi, joita jo piti normaalina arkena. Sen myötä monet tapahtumat ovat vasta nyt tulleet meidän vanhempien tietoon.
Kaikki opettajat sekä suurin osa henkilökunnasta tiesivät kiusaamisesta, tosin ainoastaan siksi, että lähetin itse kaikille asiasta viestin. Rehtori itse ei koskaan vastannut mihinkään kiusaamista koskeviin viesteihini, eikä reagoinut asiaan käytännössä ollenkaan. Yhdessä palaverissa paikallaolo ei vielä ole puuttumista.
On hyvin vaikeaa uskoa, että rehtori olisi myöskään täysin tietämätön koulussa tapahtuneista lukuisista kiusaamistapauksista. Jos näin kuitenkin on, herää paljon kysymyksiä. Lapseni ei tosiaankaan ollut ainoa. Parkanossa tuntuu olevan erittäin pitkä historia koulukiusaamisissa.
Nykyisellä tavalla käsitellä asioita tuskin mikään tulee muuttumaan. Rehtori Annalan viesti kertoo siitä, kuinka tilannetta vähätellään ja vääristellään. Pahin jäte pyritään lakaisemaan maton alle imagon ylläpitämiseksi. Eikö se ole valheellista tietoa, jos jätetään osa kertomatta?
Ketä tämä nykyinen toiminta palvelee? Ei ainakaan tulevia pieniä koululaisia, jotka päätyvät Kaarnan kouluarpajaisiin kokeilemaan onneaan: päätyvätkö kiusaajiin vai kiusattuihin. Ei heitä, jotka siellä tällä hetkellä yrittävät selviytyä. Eikä edes koulunsa lopettaneita, joiden muistot ovat kipeitä ja vaikuttavat loppuelämän ajan.
Olisi hyvä aika nyt lopultakin toimia oikein ja tehdä muutoksia kiusaamisen mahdollistaviin toimintamalleihin ja käsittelytapoihin.
Kiusatun ei kuuluisi väistyä
Kirjoitus julkaistaan poikkeuksellisesti nimimerkillä.
Ylä-Satakunnan alueen tapahtumia ja menovinkkejä
Parkanontie 45, 39700 Parkano
Y-tunnus 0214255-5
Puhelin: 029 1706 680
asiakaspalvelu@ylasatakunta.fi
toimittajat@ylasatakunta.fi
etunimi.sukunimi@ylasatakunta.fi
Sivustomme käyttää evästeitä.