Valtatie 3:lla Parkanossa Alaskylän kohdalla jatkuneiden järkyttävien onnettomuuksien johdosta on vakavasti kiinnitettävä huomiota liikennepoliittisen ja myös eduskunnan budjettivallan päätösten täytäntöönpanoon kyseisen tiekohdan osalta.
Parkanossa vuosia käyneenä on Valtatie 3:n puutteet Parkanon kohdalla tulleet kärjistyneesti esille. Erityisesti raskaan liikenteen määrä ja Parkanon Tampereen puoleisen osuuden mutkikkuus ja liittymäpuutteet ilmenevät vakavina. Otin asian eduskunnan valtiovarainvaliokunnan liikennejaoston puheenjohtajana esille syksyllä 2014 valmistellessamme vuoden 2015 talousarviota. Liikennejaosto tekee lopullisen eduskunnan hyväksyttäväksi menevän talousarvioesityksen. Esitin sdp-vastaavana kokoomuksen vastaavalle Kimmo Sasille Valtatie 3:n kohdan Parkanossa erityisesti Alaskylän tilanteen takia mukaan budjettikorjauksiin Kyröskosken (Osara-Kyröskoski) osuuden lisäksi. Kävimme myös yhdessä tapaamassa Parkanon kunnan johtoa ja päättäjiä.
Valtiovarainvaliokunta totesi vahvasti eduskunnan hyväksymässä talousarviomietinnössä seuraavaa: ”Valtatie 3 on Helsingin ja Vaasan välinen valtatiereitti, joka on Tampereen ja Vaasan välillä pääosin kaksikaistainen. Tien parantaminen on viivästynyt erityisesti osuudella Ylöjärvi-Parkano, jossa on mm. tien mäkisyyden vuoksi vain vähän turvallisia ohituspaikkoja. Kiireellisimpiä korjauksia vaativia kohtia on Kyröskoskella (Osara-Kyröskoski) ja Parkanossa (Alaskylä-Parkano), jossa liikenteen sujuvuutta ja liikenneturvallisuutta voidaan edistää ohituskaistoilla sekä risteys- ja turvallisuusjärjestelyillä. Myös yksityisistä teistä johtuvia vaarallisia liittymiä on tarpeen vähentää.”
Valtion budjettiin lisättiin Valtatie 3:n parantamiseen 3.3. miljoonaa euroa Parkanoon ja 3 miljoonaa euroa Kyröskoskella. Liikenneviraston kautta saimme tiedon, ettei Pirkanmaan elyllä ollut valmiina osuudelle suunnitelmia, mutta myönnetty selkeä korvamerkitty eduskunnan myöntämä määräraha edellytti tietysti sen laatimista, vaikkakin suunnittelutilanne luonnollisesti hidasti hankkeen toteutusta.
Valtiovaranvaliokunta on jatkuvasti huomauttanut liikenneministeriötä elinkeinoelämän kuljetusten ja liikenneturvallisuutta palvelevien erilaisten teemahankkeiden suunnittelun tarpeesta. Tämä koskee erityisesti pienten ja keskikokoisten pienehköjen hankkeiden suunnittelua, jotta niitä voitaisiin nopeammin käynnistää mm. suhdannetilanteen pohjalta. Elyt ovat helposti keskittyneet maakunnan ja sen keskuskaupunkien megahankkeiden kehittämiseen. Myös eräiden teollisuuden käyttämien kuljetusreittien kunto ei vastaa niiden alueellista eikä valtakunnallista merkitystä. Usein taustalla on ely-rajat ylittävän valmistelun puuttuminen. Valtiovarainvaliokunta ei ollut myöskään tyytyväinen raskaan liikenteen massa- ja mittauudistuksen vaatimiin teiden ja siltojen parannuksiin ja liikenneministeriön puutteelliseen Liikenneviraston ja Liikenteen turvallisuusviraston kuulemiseen valmistelussa.
Katson, ettei hankkeen suunnittelussa ja toteutuksessa ole noudatettu selkeätä eduskunnan määrittämää hankkeen kohdentamista. Kyseessä on myös eduskunnan budjettivallan mukaisen korvamerkityn määrärahan käyttö.
Olen osaltani ollut asiassa yhteydessä liikenneministeri Harakkaan sekä valtiovarainvaliokunnassa jo ratkaisun aikana olleeseen kansanedustaja Pia Viitaseen. Tärkeätä on mahdollisimman nopeasti saattaa tieosuus jo aiemmin päätetyn mukaisesti liikenteen sujuvuuden sekä kansalaisten oikeutetusti vaatiman turvallisuuden tasolle.
Kari Rajamäki
Kirjoittaja on valtiopäiväneuvos, joka toimi kansanedustajana 1983-2015, eeduskunnan valtiovarainvaliokunnan liikennejaoston puheenjohtajana 1991-2003, 2007-2015 sekä sisäministerinä ja infraministeriryhmän jäsenenä 2003-2007. Sdp.
Ylä-Satakunnan alueen tapahtumia ja menovinkkejä
Parkanontie 45, 39700 Parkano
Y-tunnus 0214255-5
Puhelin: 029 1706 680
asiakaspalvelu@ylasatakunta.fi
toimittajat@ylasatakunta.fi
etunimi.sukunimi@ylasatakunta.fi
Sivustomme käyttää evästeitä.